accessibility-icon
share-icon
הגליל העליון | צילום: משה שי, פלאש 90

דו"ח חדש חושף: כך מתפרסות הרשויות הערביות בצפון על הגליל

ישי פרידמן

ישי פרידמן

ט ניסן ה'תשפה (07.04.25)

21

4

like

1

dislike

התוכניות ברשויות הערביות יובילו לאיבוד עשרות אלפי דונמים בצפון הארץ • על כל חמש התחלות בנייה בקרב ישובים יהודים בגליל, יש 200 התחלות בנייה בישובים הערבים • לטענת ארגון לב בגליל, התוכניות יובילו לאיבוד של 63 אלף דונם של קרקעות


מפת הגליל הולכת ומשתנה בימים אלה בצעדי ענק. כפי שפרסמנו בסדרת כתבות התוכניות הכוללניות בצפון מעניקות לרשויות הערביות היתרים לבניה ופיתוח באופן בלתי פרופוציונלי ביחס לרשויות היהודיות.

המשמעות היא שרשויות ערביות מתפרסות על הרבה יותר שטח, על חשבון ישובים יהודים ושטחים ירוקים ופתוחים. מחקר שבצע ארגון לב בגליל מציג את הנתונים של מפת האזור שמראים כיצד מדינת ישראל מזניחה ומפקירה את ההתיישבות היהודית במרכז הגליל.

כיצד זה קורה? ביורוקרטיה שלא מאפשרת לישובים יהודים לגדול ולהתפתח. על פי הדו"ח של ארגון לב בגליל, על כל חמש התחלות בנייה בקרב ישובים יהודים בגליל, יש 200 התחלות בנייה בישובים הערבים. שימו לב להבדלים מבחינת בניה צפופה בגליל בין העיר כרמיאל לרשויות ערביות.

maximize-image
הגליל | צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90

בעוד שבכרמיאל פרויקט בניין מגורים מגיע ל-12 קומות עד 16, בסכנין אפשר למצוא פרויקטים של בניינים עד 8 קומות אבל לרוב הממוצע בניינים מגיע עד 5 קומות בלבד. בתורעאן, כפר מנדא, אעבלין ושפרעם הבניינים מגיעים לרוב עד 5 קומות ולפעמים עד 7 קומות בלבד.

אם בכרמיאל מקימים 14 יחידות דיור על דונם אחד. בסכנין, תורעאן, כפר מנדא, אעבלין ושפרעם יקימו לרוב בין 6 ל-7 יחידות דיור על דונם אחד. המשמעות היא בזבוז שטחים אדיר ברשויות הערביות שמסרבות לבנות לגובה ומתפרסות על שטח רב.

לטענת ארגון לב בגליל, התוכניות הכוללניות יובילו לאיבוד של 63 אלף דונם של קרקעות. אם נוסיף גם את הבנייה הבלתי חוקית המספר מגיע ל-70 אלף דונם. אם הרשויות הערביות היו נצמדות למספרים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובונות בהתאם ליעדי הצפיפות, הבנייה הייתה מתפרסת על עשרת אלפים דונם בלבד.

הבנייה הבלתי מבוקרת ברשויות הערביות תביא לחיבורים דה פקטו של יישובים וכפרים ולרצף של קילומטרים על גבי קילומטרים שיתמקמו על צירי תנועה ראשיים. המגמה הזו תוביל לכך שבאזור מרכז הגליל בישראל -87% מהאוכלוסיה תהיה לא יהודית.

אבל אפשר לעצור את המגמה: רשויות המדינה צריכות לקבל החלטה שהתיישבות יהודית בגליל היא ערך ויש לקדם פעולות מעשיות – המגמה יכולה להשתנות. החלטות כמו של רשות מנהל מקרקעי ישראל שהחליטו להעניק הנחות על רכישת קרקעות בגליל ובנגב ליוצאי צבא בני מיעוטים בלבד ולהערים קשיים על יוצאי צבא יהודים שמעוניינים לגור בגליל – לא מעודדות התיישבות.

מדינת ישראל עסוקה בימים אלה בלחימה בדרום ובצפון ובפרשיות על קטאר וראש השב"כ, אבל המציאות הדמוגרפית בגליל משתנה מיום ליום.

עקבו אחרינו גם ב-Google News