מליאת הכנסת אישרה אמש (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את תיקון מס' 45 לחוק לשכת עורכי הדין, שמוביל לשינוי משמעותי באופי גביית דמי החבר והשימוש בהם. החוק, שיזם חבר הכנסת חנוך מלביצקי, התקבל ברוב של 52 תומכים מול 45 מתנגדים, ומבטיח הפחתה של 20% בדמי החבר לשנת 2025.
במסגרת התיקון נקבע כי דמי החבר והאגרות שגובה לשכת עורכי הדין ישמשו אך ורק למימוש תפקידי הליבה של הלשכה ופעולות החובה שלה. בין היתר, כספים אלו יופנו לפיקוח על מתמחים, ניהול מערך שיפוט האתיקה, קיום בחירות למוסדות הלשכה וטיפול בענייני שכר טרחה. בנוסף, יוחל מנגנון חדש שיגביל את השימוש בכספים למטרות שאינן חיוניות, תוך הבטחת שקיפות ואיזון בין הוצאות הלשכה להכנסותיה.
חוק זה מתקן עיוותים תקציביים משמעותיים שעליהם הצביע חה"כ במהלך הדיונים. לדבריו, "מתקציב של 83 מיליון שקלים לשנת 2025, צפויים להיגבות 66 מיליון שקלים מעורכי הדין. מתוך סכום זה, 40% מוגדרים כתקורות – הוצאות על לשכות, יועצים, שיפוצים וקמפיינים. בנוסף, הלשכה מחזיקה בעודף תקציבי המהווה כמעט שליש מהתקציב השנתי שלה, נתון בלתי סביר בהתחשב בכך שהכספים נגבים מחברי הלשכה ללא חלופות".

החוק החדש נועד לייעל את פעילות הלשכה, לצמצם בזבוזים וליצור חלוקה שוויונית יותר של התקציב בין המחוזות השונים. במסגרת התיקון, הוגדרה גם הנחה קבועה בדמי החבר למשרתי מילואים, וכן שונו כללי חלוקת התקציב בין המחוזות במטרה לשפר את השוויון והיעילות בניהול המשאבים.
