פרשננו הצבאי נועם אמיר סיכם הבוקר (שני) את האתגר הביטחוני העומד בפני מדינת ישראל לאור האירועים אתמול: פיגוע במעבר אלנבי וגל תקיפות בסוריה שיוחס לישראל. בריאיון ל"ישראל הבוקר" בהנחיית המגישה טל מאיר הסביר אמיר כי בישראל מתלבטים כעת האם אנחנו עומדים בפני פתיחת חזית חדשה מול ירדן, נוסף על כל שאר זירות המלחמה.
הפיגוע במעבר אלנבי
נועם אמיר הסביר כי המחבל, שחוסל, ככל הנראה לא נהג להשתמש במעבר אלנבי כדי להיכנס לישראל, והסביר כי נראה שהוא פעל על דעת עצמו: "כרגע לא רואים סממנים של תשתית מסוימת של מישהו שגייס, שהביא אותו לתוך הפיגוע, אלא ההחלטה היא שלו".
הוא ציין כי ירדן מגנה באופן חלקי בלבד את פיגוע הטרור, ומאחר שהמתקפה לא הייתה צפויה – בישראל צריכים לבדוק האם מדובר באירוע נקודתי או פתיחתה של חזית חדשה במלחמה. עוד הדגיש אמיר כי בשלב זה ישראל צריכה לחשוב מחדש על תפיסת הביטחון באזור, שכן הגבול עם ירדן הוא 300 ק"מ של גבול שלום, כך שבודקי הגבולות במעבר, אשר שלושה מהם נרצחו בפיגוע הקשה, אף היו ללא נשק.

ההפקרות במעבר אלנבי נמשכת שנים, פיגוע היה רק עניין של זמן
אמיר התייחס לשאלה האם התפיסה הביטחונית תשתנה בגזרה זו, ויחלו לתת נשק לבודקים במעבר, כאשר יש לציין כי הם בעצמם התריעו על תחושת סכנה במעברים. הוא ציין כי במערכת הביטחון מעדיפים להגדיר את הפיגוע כאירוע נקודתי, ולא תופעה שיש לשים לב אליה ולשנות את התפיסה הביטחונית במרחב זה, ואמר: "התשובה היא לא. לצערנו הרב הם כנראה ישתנו – אם ישתנו זה באסון הבא", הדגיש אמיר.
גל התקיפות החריג בסוריה
פרשננו הצבאי הסביר כי גל התקיפות בסוריה, אשר על פי הדיווחים מדובר בלפחות 15 תקיפות ו-14 מחוסלים – פגעו במטרות הקשורות למשמרות המהפכה ולחיזבאללה. אמיר ציין כי בשלב זה ישראל לא מתייחסת אליהן באופן רשמי.
אמיר הסביר כי ארגוני הטרור מנסים ככל הנראה להשתלט על שטחים בסוריה ולהוציא משם פיגועי טרור מחזית נוספת נגד ישראל. "זה סממן מאוד מעניין לגבי כל מה שקשור לאמירות בימים האחרונים על התקרבות לאיזושהי פעולה בצפון. זה עדין לא אומר שום דבר. יכול להיות שהיה כאן לילה אחד של ניצול הזדמנויות", אמר פרשננו הצבאי.

המסמך של סינוואר שנחשף בעיתון הבילד הגרמני
המגישה טל מאיר ביקשה מפרשננו הצבאי הסבר בנוגע להודעה של צה"ל כי נפתחה חקירה בנושא, בעוד לפי הגרסה האחרונה המסמך היה מסולף. נועם אמיר: "לא פותחים בחקירה על משהו שהוא פייק, ככה לפחות על פי גרסת צה"ל", אמר, "זה כבר ארבע פעמים שהצבא משנה גרסה בסיפור הזה. זה כבר מתחיל להיות מביך, כי זה באמת מביך אותם".

נועם אמיר מאשים: "ראשי מערכת הביטחון הדליפו את המסמך הסודי"
הוא הדגיש את הדברים שאמר אתמול בנוגע למסמך שהודלף כי לא ברור מה יותר מביך, העובדה שראשי מערכת הביטחון לא יודעים על המסמך שנחשף בעיתון הגרמני, כך לפי גרסתם, או במידה והם כן יודעים על המסמך ובכל זאת כבר חודשים מאשימים את הדרג המדיני בסיכול הניסיונות לעסקה – בעוד במסמך נכתב במפורש כי חמאס אינו רוצה בעסקה.
הוא ציין כי בינתיים צה"ל ממשיך לשנות גרסאות בנוגע למסמך, וכעת הגרסה היא כי המשך אומנם נמצא במנהרה בה סינוואר היה קודם לכן – אך לא הוא כתב את המסמך אלא דרג זוטר בחמאס. "אני אשאל שאלה פשוטה: אם זה כלום ושום דבר, למה אתם מתחקרים?", אמר אמיר ועקץ: "פתאום הצבא יודע לתחקר הדלפות". המגישה טל מאיר ציינה בהקשר זה כי נכון לעכשיו עדיין לא ראינו כי נתפחה חקירה בנוגע להדלפת הסרטון משדה תימן.

רצועת עזה
לבסוף, התייחס פרשננו הצבאי למלחמה ברצועת עזה. המגישה טל מאיר: "יש עצימות קצת יותר גבוהה משבוע שעבר, תנסה לספר לנו על פריסת הכוחות בזירה הזו". נועם אמיר עדכן כי למרות שנראה שיש יותר עצימות בתקיפות ברצועת עזה – מבחינת סד"כ הכוחות (כמות החיילים המוצבים בגזרה) לא מדובר במשהו עצים. הוא הדגיש כי כרגע מוצבים בגזרה ארבעה צוותי קרב חטיבתיים בלבד: "זה באמת סד"כ הכוחות הנמוך ביותר מתחילת המלחמה".
הוא אמר כי לפי דעתו צה"ל ושב"כ עושים כרגע חישוב מסלול מחדש לגבי המלחמה, בנוגע לכל הזירות, "אפרופו הזירה הירדנית – גם זה חלק מהשיקולים", הדגיש אמיר. הוא ציין כי המשך המלחמה והצעדים שיינקטו קשורים באופן ישיר להליך המו"מ עם חמאס, ואמר כי במידה והעסקה תרד מהשולחן – אנחנו נראה הרבה יותר תקיפות ולחימה עצימה בזירות השונות. כמו כן, הוא הדגיש כי בקרוב נכנס החורף, והחגים – וצה"ל צריך לקחת גם השיקול הזה, כיוון שהדבר מהווה אתגר בעת המלחמה, וחתם: "צריך לקבל החלטה לאן הולכים מכאן".
