הסנגוריה הצבאית שוב מנסה לחסום את בדיקת מבקר המדינה, והגישה היום (רביעי) עתירה דחופה לבג״ץ נגד מתניהו אנגלמן, בדרישה להפסיק את הליכי הביקורת בנוגע לנושאי ליבה הקשורים לאירועי שבעה באוקטובר ולפרוץ מלחמת חרבות ברזל.
לטענת הסנגוריה, המבקר חורג מסמכותו ופוגע פגיעה קשה ובלתי הפיכה בזכויותיהם של משרתי צה"ל: "מבלי שניתנות להם הזכויות הדיוניות הבסיסיות הנדרשות להליך הוגן. בעוד שמבקר המדינה הודיע על כוונתו להטיל "אחריות אישית חמורה" ולנקוב בשמות האחראים למחדלים, הוא אינו מעניק למבוקרים זכויות דיוניות בסיסיות".

בנוסף כך לטענת הסנגוריה הצבאית: "העתירה מתריעה מפני נזק בלתי הפיך שייגרם לעבודתה של ועדת חקירה עתידית. כל זאת בשעה שסוגיית הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית טרם הוכרעה – לא על ידי ממשלת ישראל ולא על ידי בית המשפט העליון".
זו אינה הפעם הראשונה בה הסנגוריה הצבאית פועלת באופן תקיף נגד עבודתו של אנגלמן. כך למשל, בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי שהתקיימה לפני כשבועיים, תקפה הסנגורית, אל״מ אלקבץ, את בדיקת מבקר המדינה בנוגע למחדלים שהובילו לאירועי השביעי באוקטובר – וקראה לעצור את הבדיקה באופן מיידי.

הסנגורית, המופקדת על ההגנה המשפטית של קציני וחיילי צה"ל, טענה כי הסוגיות שבמוקד הביקורת, בהן תפיסות הגנה, מוכנות ואחריות פיקודית – אינן מצויות בסמכותו של מבקר המדינה, אלא מחייבות הקמת ועדת חקירה ממלכתית, לפי חוק.
גם בדרישה שהוגשה לבג"ץ חזרו טענות דומות: "העתירה אינה מבקשת למנוע חקירה של אירועי השבעה באוקטובר, אלא להבטיח שהחקירה תיעשה באמצעות הכלי המתאים והראוי ביותר – ועדת חקירה עצמאית ובלתי תלויה שפועלת בשקיפות לציבור ובפומבי".

כתבנו הלל ביטון רוזן מדווח כי עתירות דומות נמחקו בעבר. וכי צו ביניים של בג"ץ, ככל שיינתן, יבזה את הפסיקות שפסק בעבר ויביא למצב שכל פסק דין יפתח לעתירה חדשה.
כזכור, במרץ האחרון התבטא אנגלמן בנוגע ליחסיו עם הרמטכ"ל רב אלוף אייל זמיר, עת שנכנס לתפקיד, והבהיר כי הוא, בניגוד לקודמו, מתכוון לשתף פעולה עם ועדות החקירה של מבקר המדינה. בעתירה שהוגשה לבג"ץ, טענה הסנגוריה כי היא גוף עצמאי, ולא הייתה שותפה "לגיבוש המתווה שאפשר את הרחבת הליכי הביקורת לנושאי הליבה".
