ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש היום (ראשון) את התצהיר בעניין הדחת ראש השב"כ לבג"ץ. כפי שכתבנו הפוליטי מוטי קסטל פרסם, לתצהיר הוצמד מסמך שנכתב על ידי שרי הממשלה. בתצהיר רה"מ התמקד בהפרכת טענותיו של רונן בר בין השאר: אודות פעולותיו בשבעה באוקטובר, ההתראות הביטחוניות שראש השב"כ טען כי סיפק למערכת על המלחמה, חוות הדעת שראש הממשלה דרש מבר שתמנע את עדותו בבית המשפט ועוד.
על טענת ראש השב"כ כי בליל ה-7.10 העיר את המערכת כולה נכתב בתצהיר: "הטענה של רונן בר על כך שהתריע מפני מלחמה והעיר את כל המערכת, היא שקרית. העיוורון של בר הוא הכישלון המודיעיני הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. בר קיים הערכת המצב ב- 7.10 בשעה 05:15, שעה ורבע לפני תחילת הטבח ובה לא נמסרה כל התרעה למלחמה".

ההוכחות לכך על פי תצהיר ראש הממשלה: "ראש השירות פירט את עקרונות הפעולה: '… מוכנות לסיכול אירוע התקפי – מוכנות בינונית חשאית בכדי לא לייצר מיס קלקולציה'. 'לעת עתה להימנע מפעילות רחבה שלנו בכדי להימנע ממיס קלקולציה נוכח העובדה שזו לא הנחה מובילה'. 'יתכן כי בהמשך, לאור שינוי בהנחת העבודה, יהיה נכון להיערך רחב בכדי לייצר התרעה… דגשים נוספים:…יש להקפיד שלא לייצר מיס-קלקולציה במהלכים לא זהירים'.
"לסיכום: הטענה של רונן בר שקרית. הוא לא העיר את ראש הממשלה, לא את שר הביטחון, לא את כיתות הכוננות והרבש"צים בקיבוצים ולא הורה על פינוי וסגירת מסיבת הנובה".

על טענת רונן בר כי סיפקת לדרג המדיני "התרעות ביטחוניות עוצמתיות" עוד לפני ה-7.10 נכתב: "הטענה כאילו רונן בר סיפק "התרעות עוצמתיות" הנוגעות לעזה, היא שקר. בפועל, לכל אורך שנת 2023 רונן בר דחף לחיזוק המצב הכלכלי ברצועה והימנעות מחיסולים כדי לשמור על השקט".
ההוכחות לך שצוינו בתצהיר הן ציטוטים מתוך ישיבות הקבינט: "ראש השב"כ: … מרצועת עזה נכנסים מדי יום שבעה עשר וחצי אלף פועלים. הם אלו שמנעו מערכה אולי אפילו רב-אזורית ברמצ'אן האחרון, והם אלו שמשאירים את הציבור עדיין מחוץ למעגל הטרור. לכן כל החלטה שלא נקבל, לא כדאי שתאתגר את הגורם המרכזי המרסן הזה של המצב בשטח".

בנוסף לטענתו רה"מ לכך בישיבת פ.ע של השב"כ רצה לחסל את על עארורי שלדבריו, הוא ה-Master mind. ראש השב"כ השיב: "נראה לי שזה לקחת את השב"כ למקום מורכב. אני לא חושב שזה נכון". בישיבת קבינט אחרת ראש השב"כ אמר: "… רצועת עזה מרוסנת. מעבר לכל זה יש לנו ריבוי של צירי התרעות באזורים שונים. אנחנו ערוכים מולם".
כמו כן, על פי התצהיר בישיבה נוספת טען בר כי "יחיא סינוואר מנהיג מפוכח. הוא לא מוכן לאותה מלחמת תקומה כי יש שני דברים שעדיין לא מצליחים לו: אחת, אחרי העידוד שהיה לו ב'שומר החומות' עם ערביי ישראל, הם לא מרוצים מהמגמה. הם מרגישים שזה לא באמת צבר תאוצה. שתיים, החזית הצפונית שלהם עדיין לא באמת מהווה איום".

בסקירת הערכת מצב באפריל 23, ראש השב"כ טען כי "ברצועה – הנהגת חמאס תיקפה בשיח פנימי את האסטרטגיה של ריסון ברצועה והלהטת איו"ש. בראי סינוואר, המשבר בישראל מהווה הזדמנות (ישראל נחלשת), שמחזקת את הדירקטיבה הזו (תוך המשך היערכות להידרדרות)".
לדברי ראש הממשלה בפורום הערכת מצב ביולי 23, הוא שאל: "מה תכנית הפעולה שלו? הרי הם מקיימים את הדיון הזה גם כן, נכון? אנחנו יודעים מה התוצר של הדיונים האלה?". גורם מודיעין ענה: "כן, התוצר הוא להסתכל על איו"ש". בתגובה לכך ראש השב"כ אמר: "אבל בלי לסכן את המפעל העזתי, וזה איזון עדין מאוד".

ראש הממשלה הוסיף כי בדוח מודיען ב-3.10.23, ימים ספורים לפני הטבח, ראש השב"כ טען: "… טקטית, אופן התפתחות העניינים תיקף, מבחינת סינוואר, את היותו של החיכוך האלים על הגדר אמצעי אפקטיבי לחילוץ הישגים, ישירות מישראל ובאמצעות לחץ דרך שחקנים נוספים במרחב (קטאר, מצרים).
"במבט קדימה – חידוש ההבנות בין ישראל לחמאס על בסיס העקרון המוכר של 'שקט ביטחוני תמורת הקלות' מגלם פוטנציאל לשימור היציבות ברצועה (ייתכן אף לאורך זמן), בוודאי בהינתן עמידה של ישראל ושאר השחקנים בהבטחה ליצירת אופק כלכלי חיובי".

לסיכום נכתב בתצהיר: "רונן בר משקר גם כאן, לכל אורך שנת 2023 ועד יומיים לפני הטבח , רונן בר לא התריע מפני מלחמה מעזה, אלא חזר וטען שחיזוק המצב הכלכלי ברצועה והימנעות מחיסולים יובילו לשקט מול חמאס".
בתצהיר שהגיש רונן בר לבג"ץ, טען שרה"מ נתניהו דרש ממנו חוות דעת שתמנע את עדותו בביהמ"ש. נתניהו מצידו, בתצהיר שהגיש היום (ראשון) לבג"ץ, דחה את הטענה. "בניגוד להצהרה השקרית של בר, ראש הממשלה מעולם לא ביקש לדחות את משפטו ולא לבטלו, אלא להיפך. ראש הממשלה ביקש לא לעכב את המשפט אפילו ביום" נכתב בתצהיר.

נתניהו הציג בתצהיר פרוטוקול מפגישה עם רונן בר שמאשש את טענותיו. רה"מ צוטט אומר: "אין לי בעיה, אני מוכן לחקירה, זאת לא הבעיה, ואני גם רוצה להעיד, זה חשוב. אבל אני נפגש לתת עדות בבית המשפט המחוזי בירושלים החל מתחילת החודש הבא וזה מקום פומבי וקבוע שהמיקום שלו והזמן שלו מפורסם ברבים. אז מה עושים בעניין זה?".
בהמשך הפגישה אמר נתניהו: "כפי שאתה נתת לי הנחיה ביחס לשהייה במקומות קבועים בירושלים ובקיסריה, אין מנוס מלקבל הנחיות מתאימות גם בקשר למקום הקבוע של בית המשפט. זאת אומרת, בעוד שבעה עשר יום, בשני בדצמבר אני נכנס לתוך הדבר הזה. אנחנו לא יכולים לחכות ולהגיד-בוא נראה מה יקרה אז.

"לדעתי יש פתרונות, יש פתרונות די פשוטים אפילו, אבל צריך לתת את הפתרונות כדי שאני אוכל לקיים מצד אחד את העדות ומצד שני לא למות ושלא ימותו יחד איתי כל הצוותים המשפטיים, השופטים וכו'. אני מבקש ממך להציג לי עד סוף השבוע תוכנית הגנה ברורה ומפורטת שלך למשך כל תקופת עדותי שנותנת מענה לסיכון שנשקף לי ולכל באי הבניין בו אמצא…".
רונן בר השיב: "לא למדתי עוד את הסיפור של המשפט. אני אתן לך מענה מסודר על כל הדברים". ראש הממשלה הדגיש: "אני לא מעוניין לעכב ביום אחד. הם קבעו מה שהם קבעו, אני רוצה להתייצב שם. כדי להתייצב שם עליך לפעול מהר".

בפגישה נוספת בין השניים אמר רה"מ: "אני חושב שיש פתרונות". ראש השב"כ השיב: "בסדר, אנחנו נבוא עם סל של פתרונות". ראש הממשלה הדגיש שוב: "לא צריך לעשות שום דבר שיעכב את המשפט".
לאחר שההוכחות הוצגו, נכתב בתצהיר: "סיכום: רונן בר משקר. ראש הממשלה מעולם לא ביקש לדחות או לבטל את משפטו. להיפך. כפי שעולה מהכתוב, ראש הממשלה התעקש לקיים את משפטו ללא שום דיחוי, הציע חלופות למיקום הדיונים ואף האיץ ברונן בר להציג פתרונות מתאימים".

באשר לטענת רונן בר שראש הממשלה הורה לו לבצע מעקב לא חוקי אחרי מובילי מחאה, נכתב בתצהיר כי "ההיפך הוא הנכון. ראש הממשלה התעקש לפעול אך ורק על פי החוק. רונן בר משקר בטענה חסרת ראיות, מנותקת מהמציאות ומתפתחת מידי יום בהתאם לנסיבות".
ראש הממשלה הציג את את ההוכחות לך בפרוטוקולי דיונים בינו לבין ראש השב"כ:
"ראש הממשלה:…אני טוען שזה דבר הרבה יותר רציני ממה שאתם חושבים, או שאולי אתם חושבים, אבל אתם יכולים לברר את זה. אני חושב שיש כאן מנגנון שעובד באופן שיטתי וכבר קבע את הרעיון שאין לך מרחב פרטי, גם אין מגבלות במרחב הציבורי – וזו שאלה משפטית, אני רוצה להביא את היועצת המשפטית לממשלה כי אני רוצה להבין מה הן מגבלות החוק.

"קודם כל צריך לקיים את מה שיש בתוך החוק. אתה יכול להתווכח עם זה אבל צריך לראות מה רמת הסכנה…". "אני חושב שאתם לא מעריכים…אולי אתם כן מעריכים, אבל קודם כל אנחנו צריכים לדעת מה המגבלות החוקיות, אחר כך יש לך בעיה מי אוכף את זה ובכלל כי המשטרה לא אוכפת כלום. כיוון שהיא באכיפת חסר, אז היא באה ועשה אכיפת יתר במקומות אחרים, זה משרת בדיוק את המטרה – זה בדיוק הפוך ממה שצריך.
"איך אומרים? עצור את זה שזה קטן, לא כשזה גדול, אבל זו בעיה. קודם כל צריך לברר את המרווח החוקי, לי הוא לא ברור. לא מובן לי מה הם הגבולות של ההצקה, של הרדיפה. האם בחברה חופשית אתה יכול להתלבש על בן אדם לבוא אליו עם זמבורה – מותר לך לעשות את זה?".

ראש הממשלה השיב לדבריו של רונן בר: "אתה יוצא עכשיו לרחוב אני בא אליך עם זמבורה לאוזן ואני לא מרפה ממך, אני משלם לאנשים שירדפו אחריך עם זמבורה באוזן – מותר או לא מותר?" ראש השב"כ הגיב לרה"מ: אני לא יודע להגיד לך".
לסיכום נכתב בתצהיר שהוגש לבית המשפט: "רונן בר נכשל כישלון מחפיר בטיפול בהסתה נגד הדרג המדיני, לרבות הקריאות לרצח נגד ראש הממשלה וההסתה והאלימות נגד השרים וחברי הקואליציה. בר נכשל במניעת ירי פצצות התאורה על-ידי מפגינים אלימים לבית ראש הממשלה בקיסריה שכמעט שרפו למוות מאבטחת והציתו את הבית.

"הוא נכשל בשמירה על מעגלי האבטחה שנפרצו ע"י מפגינים פעם אחרי פעם ובהגנה על נבחרי ציבור ובני משפחותיהם. למרות אוזלת היד המכוונת של רונן בר בנושא, לא ראש הממשלה ולא השרים, אי פעם ביקשו נקיטת פעולה בלתי חוקית נגד המפגינים, אלא דרשו אכיפה שוויונית שעדיין לא התממשה".
כזכור, בסוף השבוע שעבר, בג"ץ קיבל את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו להגשת תצהירו ביום ראשון. עורכי דינו של ראש הממשלה נימקו את בקשת הדחייה בהגשה המאוחרת של תצהיר ראש השב"כ בכך שעו"ד ציון אמיר, המייצג את הממשלה בעניין פיטורי רונן בר, שהה בפולין.

השופט יצחק עמית
כזכור, ביום שני האחרון ראש השב"כ רונן בר הגיש תצהיר על תפקודו בליל השבעה באוקטובר, ובו דחה את ההאשמות לפיהן הייתה בידי השב"כ ידיעה מוקדמת על טבח שבעה באוקטובר, וכינה אותן "שקר והסתה ממוסדת כנגדי ונגד הארגון", כאשר לטענתו לא הוסתר דבר מהמערכת הביטחונית וראש הממשלה.
בשבוע שעבר, חשפנו כי על אף שרונן בר טען בתצהיר שהגיש לבג"ץ כי בשנת 2023 התריע ב'עוצמה' בפני הדרג המדיני על ההחמרה במצב הביטחוני, הדברים שנאמרו על ידו בפועל בישיבות הקבינט ובדיונים בטחוניים, מציגות את עמדת השב"כ והערכות המצב בסוגיית עזה באופן שונה לגמרי.
