11 שנים לאחר חיסול מנהיג הארגון הקודם בן-לאדן: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אישר במהלך הלילה כי כוחות צבא ארה"ב חיסלו באפגניסטן את מנהיג אל-קעאידה איימן א-זוואהירי, מי ששימש במשך השנים כיד ימינו של מנהיג אל-קאעידה, אוסמה בן לאדן, ואף החליף אותו לאחר חיסולו.
א-זוואהירי חוסל בסוף השבוע האחרון בתקיפת מזל"ט של ה-CIA בקאבול בירת אפגניסטן, אותה נטשה ארה"ב זמן קצר לאחר כניסתו של הנשיא ביידן לתפקידו כנשיא ארה"ב.
בשעות הלילה (שעון ישראל) אישר נשיא ארה"ב את החיסול ועדכן כי הוא נשא בהנחייתו הישירה. לדבריו, א-זוואהירי היה אחראי לשורת פיגועים בארה"ב ובעולם. "הצדק נעשה, כעת הוא לא מהווה יותר איום. לא משנה כמה זמן זה יידרש ואיפה תתחבא אם אתה מהווה סיכון לארצות הברית אנחנו נמצא אותך. לא נאפשר לאפגניסטן להפוך שוב למדינת טרור" אמר ביידן בהצהרה.
א-זוואהירי, בן ה-71, רופא במקצועו, החל את דרכו בארגוני הטרור דווקא במצרים, ארץ הולדתו, שם היה אחד מראשי ארגון הג'יהאד האסלאמי. במשך השנים התקרב למנהיג אל-קאעידה אוסמה בן לאדן, ובמהלך שנות התשעים הפך להיות רופאו האישי.
🇺🇸🇦🇫 — BREAKING REPORT: Over the weekend, the US assassinated Al Qaeda leader Ayman Al-Zawahiri in Kabul. He was reportedly taken out by a CIA drone strike. al-Zawahiri succeeded Osama bin Laden back in 2011. This report is still unconfirmed. pic.twitter.com/GHqfgcJd8m
— Belaaz News (@TheBelaaz) August 1, 2022
מזכיר המדינה אנטוני בלינקן הוציא הודעה לתקשורת לאחר שנודע דבר חיסולו של א-זוואהירי: "הנשיא ביידן התחייב בשנה שעברה לעם האמריקני שבעקבות נסיגת כוחות ארה"ב, ארה"ב תמשיך להגן על ארצנו ולפעול נגד איומי טרור הנובעים מאפגניסטן. הנשיא הבהיר שלא נהסס להגן על המולדת.
עם המבצע שעשה צדק עם איימן אל-זוויהירי, מנהיג אל-קאעידה, מימשנו את המחויבות הזו ונמשיך לעשות זאת מול כל איומים עתידיים. הצלחנו לעשות זאת במקרה זה – ונהיה מוצבים לעשות זאת בעתיד – כתוצאה מהמיומנות והמקצועיות של עמיתינו למודיעין וללוחמה בטרור, עליהם אני והנשיא אסירי תודה.
באירוח ובמחסה של מנהיג אל-קאעידה בקאבול, הפר הטליבאן בגסות את הסכם דוחא והבטחות חוזרות ונשנות לעולם כי לא יאפשרו לטריטוריה אפגניסטן לשמש טרוריסטים כדי לאיים על ביטחון מדינות אחרות. הם גם בגדו בעם האפגני וברצונם המוצהר להכרה ונורמליזציה עם הקהילה הבינלאומית.
לנוכח חוסר הנכונות או חוסר היכולת של הטליבאן לעמוד בהתחייבויותיהם, נמשיך לתמוך בעם האפגני בסיוע הומניטרי איתן ולתמוך בהגנה על זכויות האדם שלהם, במיוחד של נשים ונערות. העולם הוא מקום בטוח יותר בעקבות מותו של זוואהירי, וארה"ב תמשיך לפעול בנחישות נגד אלה שיאיימו על ארצנו, על עמנו או על בעלי בריתנו ושותפינו.
